Με αφορμή μια είδηση, αναλογίζομαι ότι αν κάτι έχει αλλάξει σε σχέση με παλαιότερα και αν κάτι ξεχωριστά και μοναδικά χαρακτηρίζει την εποχή μας από προγενέστερες, είναι ακριβώς ότι έχει χαθεί το πλαίσιο εντός του οποίου "κάτι τρέχει"... οτιδήποτε και αν είναι αυτό που τρέχει. Καθώς δεν έχει τόσο σημασία τί είναι αυτό που τρέχει, αλλά προς τα πού τρέχει, ή για να το πούμε αλλιώς, προς τα πού διατείνεται ότι τρέχει. Δεν μετράει τόσο λοιπόν, αυτό που ισχυρίζεται κάποιος, όσο το πλαίσιο εντός του οποίου το ισχυρίζεται...
Έτσι, ο πάσα ένας μπορεί να λέει ό,τι θέλει, όπου θέλει, όπως θέλει και όποτε θέλει. Και αν βιαστείτε να μου υπενθυμίσετε ότι αυτός είναι ο ορισμός της απόλυτης και ιδεατής ελευθερίας, θα σπεύσω τότε να σας απαντήσω ότι αυτός είναι ο ορισμός της απόλυτης και ιδεατής ασυδοσίας! Διότι, η ελευθερία είναι κάτι που έχει όρια και διαστάσεις, δεν είναι αποκομμένη, έχει αρχή και τέλος (ξεκινάει από κάπου και τελειώνει εκεί που ξεκινά η ελευθερία του άλλου...). Συνεπώς, η ελευθερία είναι κάτι που έχει... πλαίσιο, εν αντιθέσει με την ασυδοσία που είναι ακριβώς η ελευθερία χωρίς πλαίσιο. Έτσι, ο πάσα ένας μπορεί να διαδηλώσει με την ίδια ευκολία και την ίδια απαίτηση "ελεύθερου δικαιώματος" και να κλείσει την Πανεπιστημίου, εμποδίζοντας τα μαγαζιά της οδού να δουλέψουν, είτε γιατί διαδηλώνει για τις αδικοχαμένες 40ποδαρούσες της Μαδαγαστκάρης που τα 39 τους πόδια είναι μαύρα και το 40ό είναι άσπρο, είτε γιατί διαδηλώνει για τους αδικοχαμένους πρόσφυγες, είτε τέλος γιατί διαδηλώνει για την αδικοχαμένη σεξουαλική του τιμή... Όλοι λοιπόν, ανεξαιρέτως και ανυπερθέτως, με τη σημερινή έννοια της ελευθερίας που εγώ την αποκαλώ ασυδοσία, μπορούν να κάνουν τα πάντα!
Η διαφορά όμως, ελευθερίας και ασυδοσίας είναι ελάχιστη, όπως αντιλαμβάνεστε: είναι μόνο το πλαίσιο! Όπου "πλαίσιο" εννοώ το σύνορο, το "όριο", χωρίς το οποίο υπάρχει χώρος μόνο για "όργιο"... Η διαφορά είναι ανάλογη με αυτή που υπάρχει στα trans και cis λιπαρά οξέα, στην trans και cis χημεία, στους trans και cis ανθρώπους. Η διαφορά είναι τόσο απειροελάχιστη, μα τόσο σπουδαία όπως η διαφορά ανάμεσα στο κλασσικό ρητό: "οις οιωνός άριστος αμύνεσθαι περί πάτρης" και στην παράφρασή του: "οις οιωνός άριστος αμύνεσθαι περί πάρτης"...
Η διαφορά λοιπόν στις έννοιες όριο-όργιο, trans-cis, πάτρης-πάρτης, ελευθερία-ασυδοσία, πλαίσιο-χωρίς πλαίσιο, αναδεικνύει ακριβώς το μεγαλύτερο πρόβλημα της εποχής μας: την κατά το δοκούν παράφραση... Διότι, άλλο να αναφέρεσαι στα "trans λιπαρά οξέα", και άλλο σε κάτι που είναι και "λιπαρό" και "οξύ" και "trans"...
(εικόνα από το transδίκτυο)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου